onsdag 4. januar 2012

Ny dag og nye muligheter






I dag er ferja mellom Tau og Stavanger innstilt på grunn av vinden. Da er det godt å vite at en ikke har time avtale på andre sia av fjorden!!


Jeg var oppe tidlig og laget syltedøy, som vår datter på 14 hadde lyst på. Fra tyskland har jeg fått sokker gele av ei jeg jobber sammen med. Det er bare helt topp å bruke. Når ho drar tilbale, må jeg nok bestille litt mer av den sorten.


Dagens middag: Pølsegrateng. For ei stund siden kjøpte jeg denne boken. Paprika, mais, purre og makaroni, er noen av ingrediensene. Den har mange gode oppskrifter. Fra tid til annen tar jeg den frem for å lage noe nytt. I morgen skal vi ha komler og fenabok kjøtt. Det gleder jeg meg veldig til. En annen dag skal vi ha bacalao. Det er også veldig godt.

I dag skal jeg til fotsone behandling. Jeg har hatt veldig god hjelp av det tidligere. Kanskje ho kan hjelpe meg med verken i foten. Nå har jeg gått så lenge at jeg prøver nesten hva som helst, bare for å bli go igjen.

I går fikk jeg tatt bort julepynten i gangen og ett par duker i stua. Det er noe som heter 13 dag jul og 20 dag jul fra gammel skikk.. 
TJUENDE DAG JUL
13.1.
Merke: Sopelime, omsnudd horn, kongehode, klokke
24kost.jpg (5173 bytes)
Tjuende dag jul var jula over. Denne dagen ble også kalt St.Knut, og folk sa at "tjuende dag knut jager jula ut". Mange steder ble det vanlig å markere dette ved at de jaget ut jula med sopelimer.
Over hele landet holdt de tjuendedagen for å være "gamle nyårsdag". Dette kom av at trettendedagen ble regnet som gamle juledag.
Tjuendedagen skulle jula ringes ut og julølet drikkes opp.
"Snør det tjuendedagen, vil det bli 20 snørier før sommerdagen 14.april, ble det sagt i Romsdal.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar